fbpx
Skip links

VIA VAI x First Amsterdam:
"VIA VAI Lanceert in samenwerking met First Amsterdam een lijn in ECO-vriendelijke Schoenverzorging"

MarketLeap zorgde voor een samenwerking tussen het schoenverzorging merk First Amsterdam en het fashion merk VIA VAI. Dankzij deze brand collaboration versterken beide merken elkaars positie in de markt. De producten zijn momenteel te koop op 550 verkooplocaties (VIA VAI Dealers) en op de website van VIA VAI.

Periode

2024

Klant

R2B

Doel

Volumedeal

Achtergrond

Onze partner First Amsterdam kwam bij MarketLeap terecht omdat we kansen zagen om te groeien op de zakelijke markt. Het voornaamste doel was om het marktaandeel te vergroten en om op te schalen in verkooplocaties.

First Amsterdam heeft als missie om sneakerliefhebbers langer te laten genieten van hun favoriete schoenen. Om dit te bereiken hebben ze een lijn met ECO-vriendelijke schoenverzorging ontwikkeld.

In de samenwerking tussen MarketLeap en First Amsterdam voerden we strategieën uit met een directe impact op bedrijfsresultaat.

Uiteindelijk is er dankzij deze strategie een samenwerking gerealiseerd tussen VIA VAI en First Amsterdam. De schoenverzorgingsproducten zijn nu te koop bij de Europese VIA VAI dealers. Dit is het begin van een lange termijn samenwerking.

Strategie: co-branding

In de winnende strategie zijn we ons gaan richten op Nederlandse schoenenmerken die nog géén schoenverzorgingsproducten in het assortiment hebben.

Wij zagen deze strategie als een logische stap. Waarom zou een schoenenmerk namelijk wél schoenen verkopen, maar geen schoenverzorging?

We hebben contact gezocht met de meest toonaangevende schoenenmerken van Nederlandse bodem. Met een aantal merken zijn we fysiek in gesprek gegaan.

We zijn dankzij deze strategie onder andere uitgenodigd op het hoofdkantoor van Filling Pieces om een samenwerking te bespreken, en we spraken af met onder andere de creative director van HUB Footwear.

Uiteindelijk zijn we via deze strategie ook in contact gekomen met de product developer van VIA VAI. Zij zagen dezelfde kansen als wij en we besloten om in juni 2023 een fysieke meeting te plannen bij Van der Valk op de Zuidas om de details van een samenwerking te bespreken.

Tijdens deze meeting, waar ook de eigenaar van First Amsterdam aanwezig was, werd duidelijk dat er een sterke match is tussen de twee merken. Na een waardevol gesprek gingen we naar de tekentafel en stelden de details van de samenwerking op papier. We kozen voor een co-branding aanpak, waarbij beide merken op de producten werden verwerkt. Dit creëerde een win-win situatie met een lange termijn samenwerking als doel.

Benieuwd of jouw merk potentie heeft?

Resultaat

VIA VAI heeft vier schoenverzorgingsproducten in hun assortiment opgenomen. Deze producten zijn volledig voorzien van de VIAVAI huisstijl. We hebben wel gekozen voor een ‘powered by First Amsterdam’, wat bijdraagt aan een groei in naamsbekendheid.

De doorloopsnelheid is vrij goed en er zijn al meerdere herhaalbestellingen geplaatst. Dit betekent dat de producten zoals verwacht goed verkopen op dit zakelijke kanaal. Deze samenwerking tussen de twee merken belooft niet alleen stralende sneakers, maar biedt ook veel perspectief voor de toekomst.

Deze business to business deal heeft bijgedragen aan het opschalen van het aantal verkooplocaties en natuurlijk de groei in naamsbekendheid.

Uiteraard zorgt dit er ook voor dat de klant minder afhankelijk is van enkel de online verkoopkanalen, waardoor er sprake is van een stukje risicospreiding.

Wij zijn trots dat we deze lange termijn samenwerking hebben gerealiseerd voor onze klant.

Bekijk vergelijkbare cases:

Deze website gebruikt cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren.
Ontdek
Sleep